Lam Sai Wing
En av Wong Fei Hungs ivrigaste lärjungar var Lam Sai Wing, en flittig student som lärde sig mycket av sin Mästare innan han lämnade sin by för att bli närstridsinstruktör för militären..
Lau Jaam
Under samma tidsperiod studerade och tränade en pojke kung fu på annat håll. En pojke som senare skulle bli ett stort namn inom traditionell kinesisk stridskonst, Lau Jaam. Han tränade Choy Lee Fut hos en erkänd mästare och även Kung Fu med sin farbror, Lau Bou Sing, som tillhörde Kort distans-grenen av Hung Kuen. Vid 16 års ålder följde Lau Jaam sin far till Hong Kong och blev lärling på Daai Sing Gold-Smith Shop på Queen's Road West för några futtiga mynt i månaden. Lau insåg snabbt att han inte skulle ha en bra levnadsstandard på länge. Det skulle ta honom nästan tre månader att spara ihop till en filt!
Elev under ny lärare
Sex månader efter sin lärlingsperiod fick Lau höra talas om att mästaren Lam Sai Wing nu undervisade i en lokal på String Lane, nära Bamboo Hillside. Lau Jaam bestämde sig för att gå dit och själv bedöma skickligheten hos den man som hade lärt sig av den store Mästaren (Wong Fei-Hung). Kväll efter kväll stod Lau längst bak i klassen och noggrant studerade Lam Sai Wing och vägrade gå tills någon jagade bort honom. När Lam så småningom lade märke till honom skrattade han åt hur den unge mannen koncentrerade sig så hårt på eleverna och följde deras rörelser med ögonen. Eleverna själva koncentrerade sig inte lika mycket som unga Lau!
Lam kallade fram Lau och frågade varför han kom, Kväll efter kväll, bara för att titta. Lau svarade att han hade lärt sig Kung Fu tidigare men det han såg här var helt annorlunda – och skulle Lam lära honom? Lam sa att han skulle göra så, men på samma villkor som för alla de andra: tre dollar i månaden. Lau var förkrossad och förklarade att detta motsvarade sex månaders lön. Lam tittade på den unge mannen och kände empati för honom. Så småningom sa han: ”Jag bor ensam, utan att någon hjälper mig med hushållsuppgifter, som att tvätta och städa. Om jag undervisar dig gratis, kommer du att ta på dig dessa jobb åt mig?” Lau hoppade nästan av glädje och frågade hur snart han kunde komma tillbaka för att delta i Baai Si-ceremonin (Te-ceremoni) som skulle bekräfta dem som Mästare och Lärjunge. Lam sa åt honom att återvända nästa kväll.
Börjar att träna igen
Lau sprang hem och packade sin resväska. Nästa kväll tog han 15 cent från sina besparingar och använde 5 cent av dem för att köpa josspinnar (rökelse), ljusstakar och en Yuan Bao (en origami guldklimp, som symboliserar rikedom, förmögenhet och framgång). Han vek sina återstående 10 cent i ett rött kuvert, som sin Baai Si-gåva. När Lau kom till Lam Sai Wings gym gick han in i hallen, tände josspinnar och ljus under White Crane Ancestors altaret och bugade sig med djup respekt. Han bar sedan över en stol till Lam Sai Wing, bugade sig för honom och erbjöd honom det röda kuvertet och tilltalade Lam för sin "Sifu" (Mästare) flera gånger. Med detta accepterade Lam den unga Lau som sin lärjunge.
Lektionerna började reda dagen efter. Lam var en tuff lärare, men Lau klagade aldrig eller sa att han var trött. Han studerade och övade flitigt och på bara några dagar hade han lärt sig 108 av teknikerna i formen "Att tämja Tigern" (Fuk Fu Kyun). Lam Sai Wing ansåg att det var viktigt att träna hårt tills färdigheterna blev som en andra natur och du verkligen behärskade även de små tekniska detaljerna i varje röresle. Han beordrade därför Lau att fortsätta öva på sin Fuk Fu Kyun tills vidare, och han ville där och då inte lära honom något annat. Men Lau visste att några av Lams andra samtida elever redan lärde sig andra saker.
Sugen på mer
En av eleverna, Sou Gim Sang, fick undervisning i Tiger Crane Double Style (Fu Hok Seung Ying Kyun) från en annan tränare som heter Jeung Yun, På order av Lam Sai Wing. Lau visste att som en Sihing (äldre träningsbror, en tränare som inte är din Sifu) var Jeung Yun mycket skicklig i denna formrutin, och han bad Jeung Yun att lära honom också. Jeung Yun vägrade först och sa att det skulle orsaka anstöt om Lau gick bakom ryggen på sin Sifu. Lau övertygade så småningom Sihing om att det skulle vara acceptabelt så länge han fick lära sig borta från gymmet.
Jeung Yun gav så småningom upp och lärde Lau, och inom några dagar hade han avslutat ytterligare en formrutin i sin träning. Lau Jaam fortsatte sin träning och allt eftersom åren gick, och hans erfarenhet ökade, blev han en välkänd och mycket respekterad mästare i stridskonsten där i Kanton. Han hade också många legendariska eskapader med sin Kung Fu, inklusive en gång när ett slagsmål bröt ut på Sheung Wan Fish Market och Lau Jaam och två andra slutade med att slåss mot 60 personer. Lau Jaam insåg att ett vapen skulle ge honom en fördel, så han ryckte upp en bambustav och slog den mot en vägg för att splittra ena änden. Han använde sedan den trasiga änden av staven likt en kniv, med hugg, skär och stick attackerade han många av sina angripare.
För arvet vidare
Lau Kar Leung, Lau Jaams son, föddes den 28 juli 1934. När Lau Kar Leung var sju år gammal bestämde sig hans far för att han var gammal nog att lära sig de färdigheter som hade gett familjen dess rykte och liv. Så nu börjar hans lektioner på allvar. Efter en tid flyttade familjen till Hong Kong, och Lau Jaam fortsatte med sin undervisning och Lau Kar Leung fortsatte med sina studier. Allt eftersom åren gick trodde den yngre Lau att hans väg var utstakad, och han skulle undervisa Kung Fu tillsammans med sin far till tidens slut. Får smak på filmens värld
Många av Lau Jaams vänner var kantonesiska operasångare som rörde sig i spännande kretsar, med film- och teaterfolk. En dag, mest av en slump, föreslog en av dessa vänner till Lau Jaam att engagera sig i filmer eftersom de alltid letade efter stridskonstspecialister för kampscenerna som manus kräver. Lau Jaam frågade sin nu 15-årige son om han ville följa med honom på en filmuppsättning. Lau Kar Leung sa ja, och tillsammans tillbringade de två dagar som skådespelare i en film med Yu Jie (som var barnskådespelare vid den tiden) som var regisserad av Ku Wen Zhong. Unga Lau tyckte att det var en trevlig upplevelse, men också frustrerande på grund av den långa väntetiden mellan tagningarna. I Wong Fei Hung-Serien på tidigt 1940- tal ansåg många verkliga stridskonstutövare att många av kung fu scenerna saknade trovärdighet. Så småningom skulle flera av Kung Fu-skolorna samarbeta med ett filmbolag för att producera en svartvit TV-serie baserad på Wong Fei Hung. Regissörerna fattade beslutet att använda Kung Fu-experter i huvudrollerna (snarare än skådespelare) för autenticitet, och både Lau Jaam och Lau Kar Leung hamnade på rolllistan – med Lau Jaam som spelade hans tidigare Sifu, Lam Sai Wing. Wong Fei Hung-serien blev en bördig grogrund in i filmens värld för Lau Kar Leung, och han var involverad i programmet i mer än 70 avsnitt. På inspelningsplatsen träffade han och blev vän med Tong Kai, som skapade några av actionscenerna, och tillsammans utvecklade de det mycket nya hantverket actionkoreografi. Lau Kar Leung och Tong Kai arbetade på många filmer under 1960-talet och satte nya standarder i branschen. Till exempel övertalade de så småningom actionregissörer att för att få en kamp att verka realistisk var skådespelarens reaktion på ett slag lika viktig som själva slaget. 1975 gjorde Lau Kar Leung sin debut som regissör för Shaw Brothers Studio med en Kung Fu-komedi som heter The Spiritual Boxer. Han fortsatte att regissera filmer för Shaw Brothers tills, efter Martial Arts of Shaolin (1986), studion stängde sin filmproduktion för att koncentrera sig på sin nya tv-kanal, TVB. Lau Kar Leung fortsatte att regissera och koreografera filmer under 90-talet och in i millenniet. I Drunken Master 2 (1994), som han regisserade tillsammans med Jackie Chan, gestaltade Lau Kar Leung sin fars verkliga kamp på Sheung Wan Fish Market för att skapa den minnesvärda Tea House-scenen där Jackie spelar en ung Wong Fei Hung,som avvärjer sina angripare med den krossade änden av en bambustång. Kombinationen av Laus traditionella färdigheter och erfarenhet av filmkamp gjorde att han kunde se på kampsport på ett annat sätt än andra mästare. Med tiden använde han sin bredare erfarenhet och kunskap för att introducera nya element till Hung Gar Kung Fu-stilen som sedermera blev hans arv.
Mark Houghton
1989 flyttade en 27-årig engelsk man vid namn Mark Houghton till Hong Kong för att studera under sin kung fu-hjälte Lau Kar Leung. Lau kunde se att den långa blonda fightern kunde erbjuda lite välkomnade variationer in i filmerna han gjorde och började använda Mark i sina filmer. Tack vare sin Sifu Lau Kar Leungs expertundervisning och faderliga omsorg blev Mark en av de mest kända västerländska skurkarna i Hong Kong Martial Arts-filmer – branschens berömda "White Tiger". År 2000, efter att ha arbetat på mer än 60 filmer som skådespelare, stuntman och stuntkampkoordinator, drog Mark sig tillbaka från filmskapandet med en mängd olika stuntrelaterade skador. Lau Kar Leung ansåg Mark Houghton som hans mest hängivna elev. När Mark sa att han nu ville lära ut Kung Fu, bad Lau Kar Leung honom att ta över familjefacklan och instruera väl utvalda elever i familjestilen Hung Kuen.
En ny lärare
Sommaren 2005, med sin mästare Lau Kar Leungs välsignelse, öppnade Mark Lau Family Hung Kuen skolan i Fanling, Hong Kong. Lau Kar Leung dog 2013 men hans arv lever vidare tack vare hans arvtagares hårda och outtröttliga arbete. Lau familjens arv finns nu genom Sifu Mark Houghton representerad i i USA, England, Skottland, Irland, Frankrike, Singapore, Hongkong, Sverige och Kinas fastland.
En av Wong Fei Hungs ivrigaste lärjungar var Lam Sai Wing, en flittig student som lärde sig mycket av sin Mästare innan han lämnade sin by för att bli närstridsinstruktör för militären..
Lau Jaam
Under samma tidsperiod studerade och tränade en pojke kung fu på annat håll. En pojke som senare skulle bli ett stort namn inom traditionell kinesisk stridskonst, Lau Jaam. Han tränade Choy Lee Fut hos en erkänd mästare och även Kung Fu med sin farbror, Lau Bou Sing, som tillhörde Kort distans-grenen av Hung Kuen. Vid 16 års ålder följde Lau Jaam sin far till Hong Kong och blev lärling på Daai Sing Gold-Smith Shop på Queen's Road West för några futtiga mynt i månaden. Lau insåg snabbt att han inte skulle ha en bra levnadsstandard på länge. Det skulle ta honom nästan tre månader att spara ihop till en filt!
Elev under ny lärare
Sex månader efter sin lärlingsperiod fick Lau höra talas om att mästaren Lam Sai Wing nu undervisade i en lokal på String Lane, nära Bamboo Hillside. Lau Jaam bestämde sig för att gå dit och själv bedöma skickligheten hos den man som hade lärt sig av den store Mästaren (Wong Fei-Hung). Kväll efter kväll stod Lau längst bak i klassen och noggrant studerade Lam Sai Wing och vägrade gå tills någon jagade bort honom. När Lam så småningom lade märke till honom skrattade han åt hur den unge mannen koncentrerade sig så hårt på eleverna och följde deras rörelser med ögonen. Eleverna själva koncentrerade sig inte lika mycket som unga Lau!
Lam kallade fram Lau och frågade varför han kom, Kväll efter kväll, bara för att titta. Lau svarade att han hade lärt sig Kung Fu tidigare men det han såg här var helt annorlunda – och skulle Lam lära honom? Lam sa att han skulle göra så, men på samma villkor som för alla de andra: tre dollar i månaden. Lau var förkrossad och förklarade att detta motsvarade sex månaders lön. Lam tittade på den unge mannen och kände empati för honom. Så småningom sa han: ”Jag bor ensam, utan att någon hjälper mig med hushållsuppgifter, som att tvätta och städa. Om jag undervisar dig gratis, kommer du att ta på dig dessa jobb åt mig?” Lau hoppade nästan av glädje och frågade hur snart han kunde komma tillbaka för att delta i Baai Si-ceremonin (Te-ceremoni) som skulle bekräfta dem som Mästare och Lärjunge. Lam sa åt honom att återvända nästa kväll.
Börjar att träna igen
Lau sprang hem och packade sin resväska. Nästa kväll tog han 15 cent från sina besparingar och använde 5 cent av dem för att köpa josspinnar (rökelse), ljusstakar och en Yuan Bao (en origami guldklimp, som symboliserar rikedom, förmögenhet och framgång). Han vek sina återstående 10 cent i ett rött kuvert, som sin Baai Si-gåva. När Lau kom till Lam Sai Wings gym gick han in i hallen, tände josspinnar och ljus under White Crane Ancestors altaret och bugade sig med djup respekt. Han bar sedan över en stol till Lam Sai Wing, bugade sig för honom och erbjöd honom det röda kuvertet och tilltalade Lam för sin "Sifu" (Mästare) flera gånger. Med detta accepterade Lam den unga Lau som sin lärjunge.
Lektionerna började reda dagen efter. Lam var en tuff lärare, men Lau klagade aldrig eller sa att han var trött. Han studerade och övade flitigt och på bara några dagar hade han lärt sig 108 av teknikerna i formen "Att tämja Tigern" (Fuk Fu Kyun). Lam Sai Wing ansåg att det var viktigt att träna hårt tills färdigheterna blev som en andra natur och du verkligen behärskade även de små tekniska detaljerna i varje röresle. Han beordrade därför Lau att fortsätta öva på sin Fuk Fu Kyun tills vidare, och han ville där och då inte lära honom något annat. Men Lau visste att några av Lams andra samtida elever redan lärde sig andra saker.
Sugen på mer
En av eleverna, Sou Gim Sang, fick undervisning i Tiger Crane Double Style (Fu Hok Seung Ying Kyun) från en annan tränare som heter Jeung Yun, På order av Lam Sai Wing. Lau visste att som en Sihing (äldre träningsbror, en tränare som inte är din Sifu) var Jeung Yun mycket skicklig i denna formrutin, och han bad Jeung Yun att lära honom också. Jeung Yun vägrade först och sa att det skulle orsaka anstöt om Lau gick bakom ryggen på sin Sifu. Lau övertygade så småningom Sihing om att det skulle vara acceptabelt så länge han fick lära sig borta från gymmet.
Jeung Yun gav så småningom upp och lärde Lau, och inom några dagar hade han avslutat ytterligare en formrutin i sin träning. Lau Jaam fortsatte sin träning och allt eftersom åren gick, och hans erfarenhet ökade, blev han en välkänd och mycket respekterad mästare i stridskonsten där i Kanton. Han hade också många legendariska eskapader med sin Kung Fu, inklusive en gång när ett slagsmål bröt ut på Sheung Wan Fish Market och Lau Jaam och två andra slutade med att slåss mot 60 personer. Lau Jaam insåg att ett vapen skulle ge honom en fördel, så han ryckte upp en bambustav och slog den mot en vägg för att splittra ena änden. Han använde sedan den trasiga änden av staven likt en kniv, med hugg, skär och stick attackerade han många av sina angripare.
För arvet vidare
Lau Kar Leung, Lau Jaams son, föddes den 28 juli 1934. När Lau Kar Leung var sju år gammal bestämde sig hans far för att han var gammal nog att lära sig de färdigheter som hade gett familjen dess rykte och liv. Så nu börjar hans lektioner på allvar. Efter en tid flyttade familjen till Hong Kong, och Lau Jaam fortsatte med sin undervisning och Lau Kar Leung fortsatte med sina studier. Allt eftersom åren gick trodde den yngre Lau att hans väg var utstakad, och han skulle undervisa Kung Fu tillsammans med sin far till tidens slut. Får smak på filmens värld
Många av Lau Jaams vänner var kantonesiska operasångare som rörde sig i spännande kretsar, med film- och teaterfolk. En dag, mest av en slump, föreslog en av dessa vänner till Lau Jaam att engagera sig i filmer eftersom de alltid letade efter stridskonstspecialister för kampscenerna som manus kräver. Lau Jaam frågade sin nu 15-årige son om han ville följa med honom på en filmuppsättning. Lau Kar Leung sa ja, och tillsammans tillbringade de två dagar som skådespelare i en film med Yu Jie (som var barnskådespelare vid den tiden) som var regisserad av Ku Wen Zhong. Unga Lau tyckte att det var en trevlig upplevelse, men också frustrerande på grund av den långa väntetiden mellan tagningarna. I Wong Fei Hung-Serien på tidigt 1940- tal ansåg många verkliga stridskonstutövare att många av kung fu scenerna saknade trovärdighet. Så småningom skulle flera av Kung Fu-skolorna samarbeta med ett filmbolag för att producera en svartvit TV-serie baserad på Wong Fei Hung. Regissörerna fattade beslutet att använda Kung Fu-experter i huvudrollerna (snarare än skådespelare) för autenticitet, och både Lau Jaam och Lau Kar Leung hamnade på rolllistan – med Lau Jaam som spelade hans tidigare Sifu, Lam Sai Wing. Wong Fei Hung-serien blev en bördig grogrund in i filmens värld för Lau Kar Leung, och han var involverad i programmet i mer än 70 avsnitt. På inspelningsplatsen träffade han och blev vän med Tong Kai, som skapade några av actionscenerna, och tillsammans utvecklade de det mycket nya hantverket actionkoreografi. Lau Kar Leung och Tong Kai arbetade på många filmer under 1960-talet och satte nya standarder i branschen. Till exempel övertalade de så småningom actionregissörer att för att få en kamp att verka realistisk var skådespelarens reaktion på ett slag lika viktig som själva slaget. 1975 gjorde Lau Kar Leung sin debut som regissör för Shaw Brothers Studio med en Kung Fu-komedi som heter The Spiritual Boxer. Han fortsatte att regissera filmer för Shaw Brothers tills, efter Martial Arts of Shaolin (1986), studion stängde sin filmproduktion för att koncentrera sig på sin nya tv-kanal, TVB. Lau Kar Leung fortsatte att regissera och koreografera filmer under 90-talet och in i millenniet. I Drunken Master 2 (1994), som han regisserade tillsammans med Jackie Chan, gestaltade Lau Kar Leung sin fars verkliga kamp på Sheung Wan Fish Market för att skapa den minnesvärda Tea House-scenen där Jackie spelar en ung Wong Fei Hung,som avvärjer sina angripare med den krossade änden av en bambustång. Kombinationen av Laus traditionella färdigheter och erfarenhet av filmkamp gjorde att han kunde se på kampsport på ett annat sätt än andra mästare. Med tiden använde han sin bredare erfarenhet och kunskap för att introducera nya element till Hung Gar Kung Fu-stilen som sedermera blev hans arv.
Mark Houghton
1989 flyttade en 27-årig engelsk man vid namn Mark Houghton till Hong Kong för att studera under sin kung fu-hjälte Lau Kar Leung. Lau kunde se att den långa blonda fightern kunde erbjuda lite välkomnade variationer in i filmerna han gjorde och började använda Mark i sina filmer. Tack vare sin Sifu Lau Kar Leungs expertundervisning och faderliga omsorg blev Mark en av de mest kända västerländska skurkarna i Hong Kong Martial Arts-filmer – branschens berömda "White Tiger". År 2000, efter att ha arbetat på mer än 60 filmer som skådespelare, stuntman och stuntkampkoordinator, drog Mark sig tillbaka från filmskapandet med en mängd olika stuntrelaterade skador. Lau Kar Leung ansåg Mark Houghton som hans mest hängivna elev. När Mark sa att han nu ville lära ut Kung Fu, bad Lau Kar Leung honom att ta över familjefacklan och instruera väl utvalda elever i familjestilen Hung Kuen.
En ny lärare
Sommaren 2005, med sin mästare Lau Kar Leungs välsignelse, öppnade Mark Lau Family Hung Kuen skolan i Fanling, Hong Kong. Lau Kar Leung dog 2013 men hans arv lever vidare tack vare hans arvtagares hårda och outtröttliga arbete. Lau familjens arv finns nu genom Sifu Mark Houghton representerad i i USA, England, Skottland, Irland, Frankrike, Singapore, Hongkong, Sverige och Kinas fastland.